آموزش 6 : نحوه تغییر پورت SSH

انتشار : 2022 فوریه 08 948 بازدید دسته بندی : آموزش + سرور + شرکت آوا سرور + لینوکس
ssh

تغییر پورت SSH یکی از مواردی است که در ایمن سازی سرور به کار برده میشود. علاوه بر کانفیگ و محدود سازی فایروال برای دسترسی به سرور از طریق SSH این تغییر پورت پیش فرض میتواند قدم بسیار خوبی برای جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به سرور باشد

در پست قبل نحوه SSH زدن به سرور را بررسی کردیم . حالا قصد داریم نحوه تغییر پورت SSH را از پورت 22 به عدد دیگری بررسی کنیم. مورادی که پیش از انجام کار باید در نظر داشته باشید :

  • پورت جدید انتخابی را با دستور زیر چک کنید که ازاد باشد و توسط سرویس دیگر در حال استفاده نباشد.
ss -tlpn| grep PORT-NUMBER
  • اگر ارتباط کنسول با سرور ندارید سشن فعلی ssh را نبندید و برای تست یک session جدید باز نمایید.

ابتدا به سرور وصل شده و فایل زیر را ادیت کنید :

nano /etc/ssh/sshd_config

در فایل باز شده #port 22 را پیدا کنید و خط هایلایت شده در تصویر را  وارد نمایید. پورت مورد نظر ما برای جایگزین کردن پورت پیش فرض 2021 است. سپس با ctrl +x فایل را ذخیره و خارج شوید

تغییر پورت SSH

حالا باید پورت جدید در SELINUX معرفی کرده و به جای پورت 22 BIND کنیم برای این کار از دستور زیر استفاده کنید: ( اگر دستور زیر خطا داد ابتدا پکیج policycoreutils را نصب کنید)

semanage port -a -t ssh_port_t -p tcp 2021

firewall-cmd –remove-service=ssh –permanent

در این مرحله باید پورت جدید را در فایروال اضافه نموده و پورت قبلی را حذف نمایید بدین ترتیب دسترسی برای پورت جدید ALLOW و برای 22 به صورت DENY میشود:

firewall-cmd –add-port=2021/tcp –permanent

 

در لینوکس برای اعمال تغییرات بعد از هر تغییر در کانفیگ فایل یک سرویس یا برنامه باید یکبار ریستارت شود لذا برای تغییر پورت SSH سرویس را یکبار ریستارت کنید:

systemctl restart sshd

حالا یک سشن جدید ایجاد کنید و تست کنید ارتباط با پورت جدید بدون مشکل برقرار گردد( بعد از ریستارت سشن فعلی از بین نمیرود و شما میتوانید در صورت وجود مشکل همچنان سیستم را کانفیگ نماید)

در مثال بالا به جای عدد 2021  هر پورتی به دلخواد شما و ازاد میباشد را انتخاب کنید.

حالا برای کانتکت شدن طبق تصویر از پورت جدید استفاده کنید و اگر از ترمینال استفاده میکنید با کامند زیر پورت را مشخص نمایید:

ssh root@IP-p 2021

SSH

مثال بالا برروی توزیع centos اجرا شده و در موارد جزیی ممکن است در برخی از distribution های دیگر متفاوت باشد.

5/5 - (2 امتیاز)