آموزش 22 : ریست پسورد در لینوکس

انتشار : 2022 آگوست 04 555 بازدید دسته بندی : آموزش + شرکت آوا سرور + لینوکس
ریست پسورد در لینوکس
در آموزش قبلی به بررسی چگونگی تغییر پسورد در سیستم عامل لینوکس پرداختیم اما زمانی که کاربر رمز فعلی را فراموش کرده و امکان لاگین به آن ندارد باید اقدام به ریست پسورد در لینوکس نماید . از انجایی که این مورد نیازمند تغییرات در گراب است درستی انجام ان بسیار مهم است.

با ما همراه باشید تا در این پست به بررسی یکی از پرسش های متداول کاربران در لینوکس یعنی نحوه ریست پسورد در لینوکس بپردازیم.

سناریو ساده زمانی است که شما پسورد روت را بدانید و از طریق یوزر root اقدام به ریست پسورد در لینوکس کنید اما در سناریو دوم که شما پسورد root را فراموش کرده اید به ترتیب زیر اقدام نمایید.

برای این منظور شما نیاز به دسترسی کنسول به سرور دارید به صورت قانون کلی در نظر داشته باشید برای ریست پسورد در هر سیستم عاملی دسترسی فیزیکی به سرور نیاز است پس از ریبوت سرور باید به صورت single user یا rescue mode سیستم عامل را بالا اوریم لذا در منو گراب e رابزنید تا وارد صفحه edit دیفالت های سیستم عامل قبل از بوت شویم.

  • در صفحه grub بعد از پایان شرط از FI در اخرین خط دنبال عبارت rhgb quiet بگردید و به جای ان rd.break قرار دهید. سپس ctrl+X را بزنید تا سیستم با پارامتر های جدید ریبوت شود

ریست پسورد در لینوکس

  • بعد از ریبوت پارتیشن روت READ ONLY شده و باید با کامند زیر اصلاح شود
mount -o remount rw /sysroot

chroot /sysroot
  • حالا پسورد جدید را وارد کنید
passwd
  • قبل از اتمام کار باید selinux را تغییر دهیم تا بعد از ریبوت خطا دریافت نکنیم
touch ./.autorelabeled

exit

reboot

بدین ترتیب شما اقدام به ریست پسورد در لینوکس کرده و حالا میتوانید با پسورد جدید به سیستم خود لاگین کنید.

5/5 - (1 امتیاز)