آموزش 16: چگونه فضای دیسک ماشین را در VM افزایش دهیم ؟

انتشار : 2022 جولای 18 490 بازدید دسته بندی : VMware + آموزش + شرکت آوا سرور
چگونه فضای دیسک ماشین را در VM افزایش دهیم
استفاده از مجازی سازها به راه حل پیش فرض برای سازمان به هر اندازه ای تبدیل شده. VMware به عنوان یکی از بزرگترین و محبوبترین انهاست که آواسرور نیز برروی ان سرویس میدهد و در این پست به یکی از رایچ ترین سوالات هنگام کار با ان یعنی، چگونه فضای دیسک ماشین را در VM افزایش دهیم ، میپردازیم.
سناریو:

زمانی که یک ماشین داریم و یکی از دیسک های تخصیص داده به ان پر شده و نیاز به افزایش حجم دارد چگونه فضای دیسک ماشین را در VM افزایش دهیم؟

پاسخ:

در این حالت قبل از افزایش بسته به نوع دیسک را که هنگام ساخت ماشین انتخاب کردیم، دو روش متفاوت وجود دارد. هنگام ساخت ماشین از شما سوال میشود نوع دیسک چه باشد؟

چگونه فضای دیسک ماشین را در VM افزایش دهیم

  1. thin provision: اگر این نوع را انتخاب کرده باشد به راحتی میتوان بدون نیاز به خاموش کردن ماشین فضای دیسک را افزایش داد.
  2. thick provision : اگر دیسک از این نوع باشد امکان افزایش فضای ان وجود ندارد و لذا وارد راه حل دوم یعنی migrate کردن ماشین مجازی میشویم. در این روش هنگام migrate کردن از شما مجدد نوع دیسک در مقصد سوال میشود که میتوانید نوع را thin provision انتخاب کرده و سپس نسبت به افزایش دیسک اقدام نمایید.

از انجایی که پروسه migration پروسه ای مجزا و نسبتا طولانی است در آموزشی دیگر به ان میپردازیم و در اینجا با روش اول جلو میرویم.

نکته: قبل از افزایش دیسک vm باید همه snapshot هارا حذف کنید و مطمئن شوید ماشین از روی vmdk اصلی بالا امده است.

وارد vcenter یا esxi مربوط به ماشین مجازی خود شده و جهت افزایش دیسک vm روی ماشین مورد نظر راست کلیک کرده و edit settings را انتخاب کنید.

افزایش دیسک vm

در اینجا از بین هارد های موجود هاردی که قصد افزایش دیسک ان را دارید انتخاب کنید . اندازه جدید دیسک را وارد کرده و ok کنید. (دقت کنید اندازه جدید یعنی فضای قبلی به علاوه میزانی که میخواهید ان را افزایش دهید)

چگونه فضای دیسک ماشین را در VM افزایش دهیم

بعد از تمام شدن این task نوبت به بررسی os میرسد از انجایی که این افزایش هارد با ماشین روشن بوده ممکن است os ان را detect نکند . برای حل این مشکل در ویندوز به disk management رفته و rescan disks را بزنید.

افزایش دیسک vm

در مورد لینوکس مورد متفاوت است و نیاز به تغییر کانفیگ داریم و لذا این مورد در پست دیگری مورد بررسی قرار میگیرد.

5/5 - (1 امتیاز)